Droit interne 4 École - Science - Culture 41 École
Internal Law 4 Education - Science - Culture 41 Schools

412.10 Loi fédérale du 13 décembre 2002 sur la formation professionnelle (LFPr)

412.10 Federal Act of 13 December 2002 on Vocational and Professional Education and Training (Vocational and Professional Education and Training Act, VPETA)

Index Inverser les langues Précédent Suivant
Index Inverser les langues

Art. 3 Buts

La présente loi encourage et développe:

a.
un système de formation professionnelle qui permette aux individus de s’épanouir sur les plans professionnel et personnel et de s’intégrer dans la société, en particulier dans le monde du travail, tout en les rendant aptes et disposés à faire preuve de flexibilité professionnelle et à rester dans le monde du travail;
b.
un système de formation professionnelle qui serve la compétitivité des entreprises;
c.3
l’égalité des chances de formation sur le plan social et à l’échelle régionale, l’égalité effective entre les sexes, l’élimination des inégalités qui frappent les personnes handicapées dans la formation professionnelle, de même que l’égalité des chances et l’intégration des étrangers;
d.
la perméabilité des types et des filières de formation au sein de la formation professionnelle ainsi qu’entre la formation professionnelle et les autres secteurs du système éducatif;
e.
la transparence du système de formation professionnelle.

3 Nouvelle teneur selon l’annexe ch. 2 de la LF du 16 déc. 2016 (Intégration), en vigueur depuis le 1er janv. 2019 (RO 2017 6521, 2018 3171; FF 2013 2131, 2016 2665).

Art. 3 Objectives

This Act shall foster and develop:

a.
a Vocational and professional education and training (VPET) system that enables individuals to develop on an occupational, professional and personal level, to become integrated into society, and particularly into working life, that provides them with the skills they need, the willingness to work in a flexible manner and the ability to succeed in working life;
b.
a VPET system that enables companies to become more competitive;
c.3
a balancing of education and training opportunities in social and regional terms, true gender equality, the elimination of discrimination against people with disabilities as well as equal opportunities and integration for foreign nationals;
d.
the ability of learners to transfer from one course of study and/or educational approach to another within the VET and professional education sectors as well as between the VET and professional education sectors and other sectors of the education system (permeability);
e.
greater transparency of the VPET system.

3 Amended by Annex No 2 of the FA of 16 Dec. 2016 (Integration), in force since 1 Jan. 2019 (AS 2017 6521, 2018 3171; BBl 2013 2397, 2016 2821).

 

Ceci n’est pas une publication officielle. Seule la publication opérée par la Chancellerie fédérale fait foi. Ordonnance sur les publications officielles, OPubl.
This document is not an official publication. Only the publication of the Federal Chancellery is legally binding.