412.10 Federal Act of 13 December 2002 on Vocational and Professional Education and Training (Vocational and Professional Education and Training Act, VPETA)

412.10 Legge federale del 13 dicembre 2002 sulla formazione professionale (Legge sulla formazione professionale, LFPr)

Art. 3 Objectives

This Act shall foster and develop:

a.
a Vocational and professional education and training (VPET) system that enables individuals to develop on an occupational, professional and personal level, to become integrated into society, and particularly into working life, that provides them with the skills they need, the willingness to work in a flexible manner and the ability to succeed in working life;
b.
a VPET system that enables companies to become more competitive;
c.3
a balancing of education and training opportunities in social and regional terms, true gender equality, the elimination of discrimination against people with disabilities as well as equal opportunities and integration for foreign nationals;
d.
the ability of learners to transfer from one course of study and/or educational approach to another within the VET and professional education sectors as well as between the VET and professional education sectors and other sectors of the education system (permeability);
e.
greater transparency of the VPET system.

3 Amended by Annex No 2 of the FA of 16 Dec. 2016 (Integration), in force since 1 Jan. 2019 (AS 2017 6521, 2018 3171; BBl 2013 2397, 2016 2821).

Art. 3 Obiettivi

La presente legge promuove e sviluppa:

a.
un sistema di formazione professionale che consenta all’individuo uno sviluppo personale e professionale e l’integrazione nella società, in particolare nel mondo del lavoro, rendendolo capace e disposto a essere professionalmente flessibile e a mantenersi nel mondo del lavoro;
b.
un sistema di formazione professionale che favorisca la competitività delle aziende;
c.3
le pari opportunità di formazione sul piano sociale e regionale, la parità effettiva fra uomo e donna, l’eliminazione di svantaggi nei confronti dei disabili, nonché le pari opportunità e l’integrazione degli stranieri;
d.
la permeabilità fra cicli e tipi di formazione nell’ambito della formazione professionale e fra quest’ultima e gli altri settori di formazione;
e.
la trasparenza del sistema della formazione professionale.

3 Nuovo testo giusta l’all. n. 2 della LF del 16 dic. 2016 (Integrazione), in vigore dal 1° gen. 2019 (RU 2017 6521, 2018 3171; FF 2013 2045, 2016 2471).

 

This document is not an official publication. Only the publication of the Federal Chancellery is legally binding.
Il presente documento non è una pubblicazione ufficiale. Fa unicamente fede la pubblicazione della Cancelleria federale. Ordinanza sulle pubblicazioni ufficiali, OPubl.