641.71 Federal Act of 23 December 2011 on the Reduction of CO2 Emissions (CO2 Act)

641.71 Loi fédérale du 23 décembre 2011 sur la réduction des émissions de CO2 (Loi sur le CO2)

Art. 16a Obligation to participate: aircraft operators

1 Operators of aircraft that take off or land in Switzerland are obliged to participate in the ETS in accordance with international agreements.

2 The Federal Council shall regulate:

a.
the exceptions for flights that are covered by an ETS recognised by the Federal Council;
b.
the exceptions for flights that neither enter nor leave the European Economic Area (EEA), and further exceptions; in doing so, it shall give due consideration to the rules of the European Union.

3 Each year, operators must surrender the emission allowances to the Confederation corresponding to the emissions caused by the aircraft.23

4 If based on international agreements there are two or more international systems for reducing greenhouse gas emissions from aircraft, the Federal Council shall ensure that the aircraft operators are not subject to more than one of these systems for greenhouse gas emissions from flights.

22 Inserted by the Annex to the FD of 22 March 2019 on the approval of the Agreement between the European Union and the Swiss Confederation on the linking of their greenhouse gas emissions trading systems, in force since 1 Jan. 2020 (AS 2019 4327; BBl 2018 411).

23 Amended by No I 2 of the FA of 20 Dec. 2019 on the Extension of the Time Limit for Tax Relief for Natural Gas, Liquid Gas and Biogenic Fuels and on the Amendment of the Federal Act on the Reduction of CO2 Emissions, in force since 1 Jan. 2021 (AS 2020 1269; BBl 2019 5679 5813).

Art. 16a Participation obligatoire: exploitants d’aéronefs

1 Les exploitants des aéronefs qui décollent de Suisse ou y atterrissent sont tenus de participer au SEQE dans les limites fixées par les traités internationaux.

2 Le Conseil fédéral règle:

a.
les exemptions pour les vols recensés par un SEQE reconnu par le Conseil fédéral;
b.
les exemptions pour les vols qui ne sont ni en provenance ni à destination de l’Espace économique européen (EEE), et les autres exemptions, en tenant compte des réglementations de l’Union européenne.

3 Les exploitants doivent remettre chaque année à la Confédération des droits d’émission à hauteur des émissions générées par ces aéronefs.23

4 Lorsqu’il existe, en vertu de traités internationaux, plusieurs systèmes de réduction des émissions de gaz à effet de serre pour les aéronefs, le Conseil fédéral veille à ce que les exploitants d’aéronefs ne soient pas soumis de manière cumulative à ces systèmes en ce qui concerne les émissions de gaz à effet de serre générées par les vols.

22 Introduit par l’annexe de l’AF du 22 mars 2019 portant approbation et mise en œuvre de l’Accord conclu entre la Suisse et l’Union européenne sur le couplage de leurs systèmes d’échange de quotas d’émission, en vigueur depuis le 1er janv. 2020 (RO 2019 4327; FF 2018 399).

23 Nouvelle teneur selon le ch. I 2 de la LF du 20 déc. 2019 sur la reconduction des allégements fiscaux accordés pour le gaz naturel, le gaz liquide et les biocarburants et sur la modification de la loi sur le CO2, en vigueur depuis le 1er janv. 2021 (RO 2020 1269; FF 2019 5451, 5575).

 

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