172.010 Government and Administration Organisation Act of 21 March 1997 (GAOA)

172.010 Loi du 21 mars 1997 sur l'organisation du gouvernement et de l'administration (LOGA)

Art. 49 Authorisation to sign

1 The heads of department may authorise the following persons to sign particular items of business in their name:

a.
secretaries-general or the persons representing them;
b.
members of senior management in the groups and offices;
c.
further persons in the general secretariat in relation to the department’s responsibilities as an appeal authority.

2 They may also authorise these persons to sign rulings.51

3 The directors of the groups and offices and the secretaries general determine who is to have signature authorisation in their domain. Contracts, rulings or other formal commitments by the Confederation for sums of more than 100,000 francs require two signatures.52

4 The opening of bank or postal accounts in Switzerland requires an additional signature from the Federal Finance Administration.53

5 The Federal Council may permit exceptions to the requirement for two signatures in special cases.54

51 Amended by No II 5 of the FA of 20 March 2008 on the Formal Revision of Federal Legislation, in force since 1 Aug. 2008 (AS 2008 3437; BBl 2007 6121).

52 Amended by No I 1 of the FA of 17 March 2017 on the Stabilisation Programme 2017–2019, in force since 1 Jan. 2018 (AS 2017 5205; BBl 2016 4691).

53 Inserted by No I 1 of the FA of 17 March 2017 on the Stabilisation Programme 2017–2019, in force since 1 Jan. 2018 (AS 2017 5205; BBl 2016 4691).

54 Inserted by No I 1 of the FA of 17 March 2017 on the Stabilisation Programme 2017–2019, in force since 1 Jan. 2018 (AS 2017 5205; BBl 2016 4691).

Art. 49 Signature

1 Le chef de département peut déléguer la compétence de signer certains documents en son nom:

a.
au secrétaire général ou à ses suppléants;
b.
aux membres de la direction des groupements et des offices qui lui sont subordonnés;
c.
à d’autres membres du secrétariat général dans le cadre des compétences conférées au département en tant qu’instance de recours.

2 Il peut également déléguer le droit de signer des décisions.51

3 Les directeurs de groupement et d’office ainsi que les secrétaires généraux règlent la délégation de signature dans leur domaine de compétence. Les contrats, les décisions et les autres engagements formels de la Confédération portant sur un montant supérieur à 100 000 francs requièrent une double signature.52

4 L’ouverture de comptes bancaires ou postaux en Suisse requiert une signature supplémentaire de l’Administration fédérale des finances.53

5 Le Conseil fédéral peut, dans certains cas, autoriser des exceptions à l’exigence de la double signature.54

51 Nouvelle teneur selon le ch. II 5 de la LF du 20 mars 2008 relative à la mise à jour formelle du droit fédéral, en vigueur depuis le 1er août 2008 (RO 2008 3437; FF 2007 5789).

52 Nouvelle teneur selon le ch. I 1 de la LF du 17 mars 2017 sur le programme de stabilisation 2017-2019, en vigueur depuis le 1er janv. 2018 (RO 2017 5205; FF 2016 4519).

53 Introduit par le ch. I 1 de la LF du 17 mars 2017 sur le programme de stabilisation 2017-2019, en vigueur depuis le 1er janv. 2018 (RO 2017 5205; FF 2016 4519).

54 Introduit par le ch. I 1 de la LF du 17 mars 2017 sur le programme de stabilisation 2017-2019, en vigueur depuis le 1er janv. 2018 (RO 2017 5205; FF 2016 4519).

 

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